Однією з головних, якщо не найголовнішою, частиною будь-якого двигуна внутрішнього згоряння є головка блоку циліндрів (ГБЦ).
Головною її можна назвати тому, що вона відповідає за найголовніший процес забезпечення роботи ДВС – це газорозподіл.
У ній зібрані клапана зі своїми механізмами, що забезпечують їх відкриття в момент впуску і закриття в момент випуску, а також распредвали або распредвал, в залежності від конструкції.
Зокрема, в двигунах автомобіля Деу Матіз, а це трициліндровий або чотирициліндровий силовий агрегат обсяг 0,8 і 1,0 літра, встановлюються по одному распредвалу.
Незалежно від обсягу і кількості распредвалів, кожен з них має свою спеціальну постіль в корпусі ГБЦ і своїми кінцями спирається на її торцеві стінки.
Для цього в корпусі головки робляться спеціальні отвори, в які встановлюються підшипники для фіксації і обертання цього валу, подібно, як на опорних шийках, а також для забезпечення герметизації простору і закриваються сальниками і заглушками.
Головною особливістю распредвала будь-якого двигуна є те, що він не любить нестачі масла, а також любить хороше масло в якості мастила.
І це не дивно, оскільки цей вал постійно обертається і йому необхідно в точно обумовлений час відкривати і закривати клапана в камерах згоряння мотора.
Тому недостатня кількість масла або його відсутність на опорних шийках, перш за все, може серйозно пошкодити не тільки сам вал, але і корпус головки, та й інших її деталей.
Реставруємо самостійно распредвал і передню шийку ГБЦ Daewoo Matiz
У пропонованій статті ми хочемо розповісти про те, яким чином нам вдалося самостійно відреставрувати распредвал і відремонтувати шийку ГБУ Деу Матіз.

- У двигуні нашого автомобіля стався один з найбільш поширених випадків, про який згадувалося вище, це масляне голодування.
- Тобто, В ГБЦ виявилася недостатня кількість масла для змащення її деталей, що в результаті призвело до того, що була зарвана передня шийка ГБЦ.

- Крім того, зруйнувався і кінцевик самого распредвала.

- Однак, ми вирішили не викидати ні сам вал, ні тим більше головку блоку циліндрів.
- Просто було прийнято рішення спробувати відновити розподільний вал, а шийку ГБЦ спробувати відремонтувати.
- Распредвал ми хочемо обкатати в патроні токарного верстата, для чого навіть спорудили спеціальну конструкцію на столі свердлильного верстата.

- Це дозволить нам поглибити місце під установочний штифт, яке виявилося розбитим.
- Після чого виготовити новий штифт, встановити його на протилежній стороні нової шайби або втулки, яку ми одягнемо зверху на кінцевик вала.
- Цей штифт зможе утримувати шайбу або втулку з іншого боку від інсталяційного штифта, запобігаючи таким чином її провертання.
- Що стосується пошкодженої шийки головки, то її ми спочатку розточимо, потім вставимо всередину втулку, яку розточимо під необхідний розмір.
- Отже, спочатку ми просвердлюємо отвір в пошкодженому місці распредвала за допомогою свердла діаметром 4,7 мм.
- Робимо так тому, що інсталяційний штифт має діаметр 4,8 мм.
- Проходимо на глибину 10-15 см.
- Після цього міняємо свердло на дещо більше, в даному випадку діаметром 5мм, і знову проходимо до кінця пророблений отвір.
- Таким чином ми дещо розширюємо наш отвір.
- Потім в цей отвір запресуємо спеціальний штифт, зміцнивши тим самим кінцевик вала.
- Далі затискаємо наш распредвал в патрон безпосередньо в токарному верстаті.
- Після цього запускаємо його і за допомогою спеціального манометра вимірюємо рівень биття вала.

- Воно становить 0,01 мм – 0,015 мм максимум.
- Це говорить про те, що у нас є можливість для подальшої роботи.
- Тому далі вже безпосередньо на цьому верстаті починаємо поправляти фаску під кутом 60 градусів.

- Це дасть нам можливість піджатися з центром і далі безбоязно вже працювати.
- Після виконаної роботи перевіряємо ще раз самі себе, вимірюючи знову вал ГБЦ Деу Матіз на биття.
- В результаті отримуємо те ж саме, що було до початку роботи.
- Значить можна працювати далі і не боятися.
- А раз так, то підтискаємо ми ще бабку на 3мм і проточуємо фаску далі.

- Проточуємо дощенту отриманого відколу, щоб потім можна було надіти туди сорочку.
- Тепер бачимо, що необхідно ще підтискатися.

- В результаті виконаної роботи стає очевидним, що на шийці вала є тріщина, що утворилася від удару і яка йде до штифтового отвору.

- Але, за допомогою штифта зазвичай такі пошкодження розвантажуються.
- Тому ми одягнемо на цю шийку сталеву сорочку, яка, на нашу думку, зможе стиснути саму шийку.
- А так як різьблення там на 22мм глибше від цього місця, то вважаємо, що цього цілком буде вистачати для того, щоб утримувати привід ГРМ і обертатися нормально.
- У зв'язку з цим готуємо для цієї справи спеціальну втулку.
- В результаті встановлюємо распредвал знову на свердлильний верстат в патрон від токарного і пробуємо одягнути на його шийку вже виготовлену втулку.

- Встановлювати втулку будемо методом гарячого пресування.
- Після цього посадочне місце під штифт протягнемо через всю втулку.

- А потім можна буде встановлювати знову вал в токарний верстат і на встановленій втулці виточувати установчі розміри під сальник і привід ГРМ.
- В результаті нагріваємо втулку, одягаємо її в гарячому стані на шийку распредвала.

- Далі даємо цій деталі охолонути і після цього центруємо на ній місце під штифт.

- Потім за допомогою свердла діаметром 4,5 мм врізаємося в нову втулку.

- Після цього міняємо свердло на більш товсте, в даному випадку це діаметр 5,0 мм, і проходимо вже виготовлений отвір на 2-3см спочатку.
- Потім беремо штатний штифт і пробуємо вставити його в пророблений отвір.
- Але, тут виявляється, що він не входить в нього.
- Тому доведеться дещо розгортати отвір.
- Однак, спершу досвердлюємо свердлом 5,0 мм отвір до кінця.
- При цьому ми точно і плавно потрапляємо в той отвір, що робили на самому початку роботи.
- Далі робимо точно такий отвір і на протилежному боці втулки.

- У нього ми також вставимо штифт для того, щоб можна було утримати саму втулку і запобігти її можливому провертанню на шийці вала Деу Матіз.
- Після того, як отвір виготовили, знову міняємо інструмент.
- Вставляємо в патрон спеціальну розгортку і розгортаємо вже наявні отвори.

- Потім виготовляємо штифти.
- При цьому не забувайте одну строну штифта трохи спилювати, тобто робити т.зв. лиску.

- Це потрібно для того, щоб можна було добре запресувати ці штифти і потім прогнати.
- В результаті запресували ми один штифт і тепер будемо торцювати його і саму шийку на необхідну в даному випадку висоту.

- З цією метою знову закріплюємо распредвал в патрон токарного верстата і насамперед знову перевіряємо рівень биття.

- Поки все без змін: 0,01-0,015 мм. Тому приступаємо до торцювання.
- Спочатку ретельно обробляємо торець вала.

- А після цього підганяємо діаметр втулки під розмір шийки вала.

- Заодно проточуємо на 0,5 мм і опорну шийку распредвала.

- Адже нам так чи інакше доведеться потім це робити, щоб встановити втулку.
- В результаті отримуємо готовий розточений вал після реставрації.

- Тепер нам буде потрібно розточити і обкатати шийки головки блоку циліндрів.
- Але перед цим перевіримо за допомогою індикатора наявність похибок в їх діаметрі.

- Як виявилося, що в одній крайній, що в іншій похибка становить нуль.
- Ну, а що стосується середньої шийки, то якщо і буде в ній невелика похибка, то це вже не страшно. Хоча, маючи можливість перемістити індикатор вгору-вниз по вертикалі, ми переконалися, що похибок ніде немає взагалі.
- Точно також встановлюємо індикатор і з іншого боку головки і перевіряємо другу шийку її.
- Там також ніяких похибок індикатор нам не показав. Тому приступаємо до проточки.
- Для цього встановлюємо розточувальну головку, виставляємо 1,5 мм і розточуємо шийки головки блоку циліндрів двигуна Деу Матіз.

- Завдяки цьому врізання зверху відбувається однаково без ніяких перекосів.
- Спочатку вирізаємо всі наявні натертості, а після цього проводимо чистову обробку.
- Далі вставляємо нову втулку в отвір шийки головки і приступаємо до її проточки.

- Для початку виставляємо 0,6 мм і проточуємо, а потім ще 0,1 мм чистової обробки.
- В результаті отримуємо готове посадочне місце для відновленого распредвала.

- Тепер нам залишається тільки відкрити у втулці наявні на корпусі головки вікна.

- З цією метою встановлюємо Т-подібну фрезу і врізаємося на втулці в місця наявних вікон.

- І в результаті отримуємо початок наскрізного віконця у втулці шийки головки.

- Точно таку ж операцію проводимо і на іншій стороні втулки.

- Відкриваємо і там наскрізне віконце у втулці.

- Тепер, коли головка блока циліндрів готова, пробуємо вставити в неї наш відновлений распредвал.

- В результаті вал стає ідеально, маючи при цьому зазор всього в 0,5 мм.
- Так що робота наша була проведена не дарма, і така головка може ще ходити тривалий час.
- А нашу розповідь про самостійну реставрацію распредвала і ремонт ГБЦ Деу Матіз на цьому закінчено.