Робота двигуна внутрішнього згоряння автомобіля Чері Амулет ґрунтується на займанні повітряно-паливної суміші в його камерах згоряння.
В результаті згоряння відпрацьовані гази створюють тиск, під дією якого приходять в рух поршні, розташовані в циліндрах блока циліндрів.
Крім того, поршні двигуна приводять у рух колінчастий вал.
Кожен поршень двигуна при цьому має спеціальні кільця, основним призначенням яких є перешкоджання проникненню відпрацьованих газів в піддон картера через циліндри, а також недопущення масла з піддона двигуна в його камеру згоряння.
У зв'язку з цим стає зрозумілим, що такі тоненькі, майже повітряні деталі відіграють величезну роль у забезпеченні роботи кожного ДВЗ.
Міняємо самостійно поршневі кільця Chery Amulet
У пропонованій статті ми хочемо розповісти про те, як можна самому зняти і встановити поршневі кільця двигуна Чері Амулет.
- Отже, двигун нашого авто до цього був вже розібраний і пофарбований.
- Тепер ми готуємо цей агрегат до зворотнього складання.
- Перш за все ми повинні підготувати блок циліндрів для установки колінвала.
- І першими ми встановлюємо вкладиші. В даному випадку – це корінні вкладиші.
- Частина з них відрізняються наявністю проточки і отвору.
- Саме такі вкладиші ми і встановлюємо першими.
- Цей отвір має співпадати з таким же отвором на пастелі колінвала і пропускати мастило для нього.
- Тому ми і встановлюємо ці вкладиші, протерши гарненько пастелі колінвала.
- Перед встановленням колінвала даємо трошки мастила на вкладиші, щоб уникнути появи задирів під час пуску двигуна.
- Пальцем просто розмажемо краплі олії по площі всього вкладиша і так на всіх п'ятьох.
- Потім укладаємо колінвал і знову додаємо трохи мастила на корінні вкладиші.
- Додаючи масло, прокручуємо вперед-назад колінвал для того, щоб масло рівномірно розподілити по вкладкам.
- Добиваємося утворення рівномірної плівки.
- Як відомо, колінвал має осьовий люфт, а щоб його усунути і привести положення цього валу в необхідні межі, використовуються спеціальні вкладиші.
- У зв'язку з тим, що вони мають форму половини кільця, ці вкладиші так і називають – півкільця.
- При уважному огляді такого роду вкладишів можна побачити, що з одного боку на них є спеціальні вибірки металу.
- Це зроблено спеціально для того, щоб через них могла просочуватися змазка.
- А тому при встановленні вкладиші-півкільця розміщуються таким чином, щоб ці вибірки були звернені до колінвалу Чері Амулет.
- В такому випадку під час роботи двигуна шийки його колінвала отримуватимуть додаткове мастило.
- При цьому встановлюються ці вкладиші по центру колінвала, один навпроти іншого.
- Після цього перевіряємо осьове переміщення вала і люфту вже практично не повинно бути.
- Далі вставляємо вкладиші в передні опори.
- При цьому пастелі знову гарненько попередньо протираємо від пилу і бруду.
- Встановлюючи опори зверху на колінвал, потрібно звертати увагу на те, щоб замочок на вкладишу опори повинен в обов'язковому порядку збігатися з точно таким же замочком на блоці.
- Крім того, виробники литтям наносять на верхній поверхні опор стрілки, за якими також можна легко орієнтуватися в якому напрямку від опори повинен бути вал.
- Після цього протираємо і вставляємо болти опори, закручуючи їх від руки.
- Далі точно таким же способом встановлюємо останню опору або підшипник.
- І потім від останнього йдемо у зворотньому напрямі до першого.
- Справа в тому, що вкладиші – це не що інше, як підшипник ковзання.
- Під час встановлення не варто поспішати і потрібно бути уважним, не забуваючи при цьому протирати пастелі опор і змащувати вкладиші перед установкою на вал.
- Для змащення зазвичай використовується трансмісійне масло.
- Встановивши всі опори, перевіряємо чи легко обертається колінвал.
- Він повинен обертатися вільно і без затримок.
- Після цього приступаємо до затягування всіх болтів.
- Їх можна затягувати, звичайно, як завгодно, але в керівництві зазначено, що ці болти повинні бути затягнуті з зусиллям 100 Н/м або 10 кг
- Тому, для виконання такої операції на Чері Амулет найкраще скористатися динамометричним ключем.
- Ми вважаємо, що найкраще затягнути всі болти із зусиллям 2-3 кг.
- А вже після цього можна поступово доводити їх більше, домагаючись рекомендованого зусилля.
- Затяжку при цьому виконуємо в послідовності від центру до країв.
- Закінчивши затяжку, ще раз перевіряємо всі болти на відповідність показникам сили затяжки, а також на наявність можливих перекосів.
- Далі беремо поршня і розв'язуємо їм шатуни.
- Після чого складаємо поршня по порядку і їх розв'язані шатуни, всі нумеруєм.
- Таким чином ми готові до подальшого збирання двигуна.
- Далі виставляємо блок циліндрів у вертикальне положення.
- Робимо це для того, щоб можна було заміряти розмір поршневих кілець, які ми будемо одягати.
- Для цього кільце вставляється в циліндр і робиться замір його зазору.
- В компресійному кільці має бути приблизно 0,3-0,4 мм, максимум 0,5 мм
- Для виміру використовуємо спеціальний набір щупів.
- Отже, у верхньому компресійному кільці у нас щуп зайшов вільно в зазор.
- У тому випадку, якщо він не заходить, ми сточуємо торець кільця.
- Кільце вставляється таким чином, щоб нанесені на ньому цифри були вгорі.
- При цьому потрібно, щоб кільце було встановлено рівно.
- З метою підстраховки можна перевірити дотримання горизонталі при установці кільця денцем поршня.
- В цьому випадку ніяких перекосів не буде.
- Зазор в дисках маслозйомних допускається у межах від 0,4 до 1,4.
- Це пов'язано з тим, що вони сталеві і при нагріванні сильніше розширюються.
- Розширювач або маслоз'ємне кільце на всіх поршнях йде однаковий, тому на ньому зазор ми не заміряємо.
- Замір і перевірку зазорів ми виробляємо саме тих кілець, які будуть встановлюватися на один конкретний наступний поршень Чері Амулет.
- Саме тому поршня і кільця тут пронумеровані.
- А взагалі потрібно відзначити, що завод-виробник кілець при упаковці стандартного набору поршневих кілець дає нам безцінну підказку.
- Якщо ви распакуете цей набір, то зможете побачити, що там зверху лежить хромоване маслоз'ємне кільце.
- Далі кільце чорного кольору – компресійне. Написи у них все розташовані зверху. В такому порядку ми і будемо їх встановлювати.
- Наступними йдуть складові кільця. Це розширювач і два дуже тонких колечка, т. з. диски.
- При цьому, якщо ви візьмете це тонке кільце в руку і спробуєте зігнути, то воно зігнеться тільки в одну певну сторону.
- Причому, скільки б ви не намагалися зігнути це кільце, воно все одно вигинатиметься тільки в одну сторону.
- За цим кільцем в пачці йде друге таке ж, але воно вигинається зовсім в іншу сторону.
- І далі в пачці укладені ще точно такі три пари кілець, одне з яких вигинається вгору, а інше – вниз.
- Виникає питання, чому кільця укладені саме таким чином.
- Відповідь дуже проста.
- Просто завод, який випустив автомобіль, в інструкції по ремонту не вказує в якій послідовності встановлюються кільця на поршень.
- Однак, підприємство, яка виготовило кільця, дає нам зрозуміти такою упаковкою, що при русі поршня знизу-вгору кільце-розширювач заганяє нижнє масло всередину розширювача.
- У зворотньому порядку це масло повертається вже по канавкам, що є на корпусі поршня.
- Тому надягати кільця ми будемо в наступному порядку: на самому верху від початку поршня одягається розширювач, а далі кільце, яке стискається вниз.
- При русі поршня знизу-вгору воно стискається, а коли він повертається вгору, то воно розправляється, знімає масло і заганяє його через канали в піддон.
- Таким чином в упаковці кільця складені саме в такому порядку, в якому їх потрібно буде одягати на поршень.
- Крім виміру зазорів на кільцях, ми також повинні виміряти і товщину вкладишів.
- Для цього ми беремо мікрометр, в якому торець зйомної головки заточений на конус.
- Зроблено це для того, щоб можна було вимірювати товщину вкладишів у вигнутому місці.
- В даному випадку допускається показник 1, 47-1,48.
- Переконавшись, що всі шатунні вкладиші відповідають допустимим нормам, ми приступаємо до їх установки.
- При цьому вони вставляються з невеликим стисненням, якого цілком достатньо для того, щоб не вилітали.
- Це дуже добре для подальшої установки поршня з шатунами.
- Після цього встановлюємо поршневі кільця Чері Амулет.
- Тут найголовніше правильно їх одягнути і розвести стики.
- Розводка стиків кілець відраховується від стрілки, що нанесена зверху на поршні.
- Це стик верхнього компресійного кільця, нижнього компресійного і розширювача разом з маслоз'ємним кільцями.
- Установку кілець ми починаємо з другого компресійного.
- Насамперед, вставляємо його у відповідну канавку на поршні і прокатуємо по всьому колу.
- Робиться це для того, щоб переконатися у відсутності в цій канавці задирів, вибоїв або інших пошкоджень, які могли виникнути при транспортуванні поршнів.
- Після цього одягаємо це кільце на поршень, вставляємо у відповідну канавку і перевіряємо його хід.
- Кільце повинно ходити вільно і стискатися при стисненні.
- Крім того, потрібно пам'ятати, що установку кілець здійснюємо таким чином, щоб номери їх знаходилися вгорі.
- Далі одягаємо верхнє компресійне кільце.
- Звичайно, кожен може одягати кільця так, як вважає за потрібне.
- Але, ми зазвичай здійснюємо це саме в такому порядку.
- Після цього встановлюємо розширювач.
- В інструкції по установці поршневої системи сказано, що по ходу вперед справа ставиться розширювач.
- Орієнтуючись по стрілці на поршні ми і ставимо розширювальне кільце зазором вправо.
- Далі, дотримуючись тієї ж інструкції, ми встановлюємо два маслоз'ємних диска до цього розширювача.
- Той, що буде стояти знизу, зазор його ззаду.
- А у верхньому зазор буде розташований попереду зазору розширювача і в передній частині самого поршня.
- Це все відносно стрілки на поршні.
- Мало того, тут також потрібно дивитися, щоб верхній диск стискався вниз.
- При цьому, піднімаючись вгору він буде стискатися, а рухаючись вниз – розправлятися, збирати масло і направляти його в канавку поршня.
- Нижній диск – навпаки, повинен стискатися вгору.
- Тобто, під час руху поршня вгору він буде розправлятися, а при опусканні вниз цей диск буде стискатися і збирати масло.
- Цей диск ми заводимо знизу, хоча можна і через верх.
- При цьому дивимося, щоб зазор був попереду.
- Сам процес одягання кілець виконується не поспішаючи і дуже акуратно.
- Тут потрібно бути гранично уважним і завжди пам'ятати, що в підсумку всі кільця на поршні повинні працювати, як єдиний механізм.
- В результаті перевіряємо, що у нас вийшло.
- Значить, маслоз'ємне кільце з дисками повинно розташовуватися внизу спідниці поршня.
- Зазори дисків повинні дивитися в протилежні сторони від пальця.
- Тут головне дивитися, щоб зазору не було навпроти пальця.
- Зазор розширювача повинен розташовуватися на 180 градусів від отвору пальця.
- Тепер розвертаємо поршень і бачимо, що у верхньому кільці зазор розташований попереду, а друге компресійне має зазор, розташований, як і у розширювача – на 180 градусів від верхнього.
- Таку розстановку вимагає завод-виробник.
- В результаті цей поршень у нас готовий до установки.
- Далі беремо маслянку і так, як циліндр у нас сухий, змащуємо його стінки злегка маслом.
- Краще всього для цих цілей підходить трансмісійне масло, оскільки воно перешкоджає появі задирів і не дуже в'язке.
- Крім стінок циліндра змащуємо шийку коленвала і рясно змащуємо вкладиш шатуна.
- Не забуваємо також змастити і палець всередині поршня.
- Це робиться для того, щоб запобігти масляному голодуванню, яке може відчувати двигун в перші кілька хвилин після його запуску.
- Ну і нарешті змащуємо самі кільця, які сухими бовтаються на поршні.
- Після змазування всі вони комфортно вляжуться в свої канавки.
- Тепер беремо спеціальну оправку.
- На корпусі оправки є упор, яким вона повинна впертися в блок Чері Амулет.
- Змащуємо також маслом внутрішні стінки оправки і одягаємо її на поршень.
- Попередньо ще раз переконайтеся, що всі зазори розставлені правильно.
- В іншому випадку весь циліндр не буде працювати нормально з таким поршнем.
- Оправку не доводимо до кінця спідниці буквально на 1-2 см.
- Після цього ключем стягуємо цю оправку.
- Робити це потрібно чутливо, щоб не поламати поршневі кільця.
- Далі вводимо в циліндр поршень, переконавшись при цьому, що шатун його розташований строго перпендикулярно колінвалу.
- Інакше ми можемо зам'яти вкладиш або інше ушкодження.
- Упираємо оправку в блок циліндрів двигуна і ще трохи сильніше стягуємо саму оправку.
- Крім того, в цьому положенні бажано легенько обстукати оправку по всьому діаметру для того, щоб кільця всі добре вляглися.
- Після цього перехід поршня з оправки в циліндр двигуна пройде набагато легше.
- Далі рукояткою молотка або іншою дерев'яною наставкою легенько постукуємо по дну поршня, заштовхуючи його в циліндр.
- Після цього знімаємо оправку. Поршень повинен бути повністю занурений в циліндр.
- Щоб переконатися, що цей поршень встав на своє місце, потрібно рукою перевірити все знизу блока.
- Ви повинні бачити або відчувати, що шатун стоїть на місці, а значить і поршень встановлений правильно.
- При цьому потрібно пам'ятати, що обертати або поправляти колінвал до того моменту, поки не будуть заведені всі чотири поршня, ні в якому разі не можна.
- Тільки після цього ви зможете перевернути блок і пов'язати шатуни.
- Для цього потрібно поставити вкладиші, попередньо змастивши пастелі в кришках, і встановити на місце.
- Після цього затягуємо за допомогою динамометричного ключа, згідно вимог інструкції.
- При цьому кришки поставити не так, як це повинно бути неможливо.
- Для цього на них є напрямні, відповідні отвори яких є і на шатуні.
- На цьому і все.
- Наша розповідь про встановлення поршневих кілець і самих поршнів в двигун Чері Амулет закінчена.