Після того, як автомобіль корейських виробників Daewoo Lanos отримав неймовірну популярність в Україні, на початку 2000-х років була розроблена більш дешева модель цього авто L-1300.
Але, буквально через рік новий автомобіль отримав назву Деу Сенс, яку обирали всією країною.
Тоді і приклеївся до нього вираз "народний автомобіль".
Бюджетною ця модель стала тому, що збирання її почалося на конвеєрі вітчизняного Запорізького автозаводу.
Крім того, в комплектації передбачався двигун виробництва Мелітопольського моторного заводу, а також механічна КПП розроблена теж українськими фахівцями.
Новий механічний агрегат трансмісії встановлювався на двигун об'ємом 1,3 літра.
Це п'ятиступінчаста триходова коробка перемикання передач з двома валами.
Шестерні встановлюються з косими зубами і з синхронізаторами, за винятком тільки шестерні заднього ходу.
Перемикання передач здійснюється, як правило, дистанційним шляхом з допомогою ричага. Останній разом з механізмом перемикання розташований у тунелі на підлозі кузова.
Ремонтуємо самостійно КПП Daewoo Sens
В спеціальній статті мова піде про те, як можна своїми руками провести ремонт МКПП Деу Сенс або ЗАЗ Шанс.

- Отже, у нас коробка перемикання передач стала функціонувати нестабільно.
- зокрема, почало вибивати задню передачу. Або ж вона просто клинить.
- Вилітає і п'ята передача, також. І ще чути незрозумілий тріск при прокручуванні.

- А тому ремонт ми почали відразу з демонтажу шестерні п'ятої передачі.
- В результаті під шестернею знайшли цілу жменю роликів від підшипника.

- Сам же підшипник п'ятої передачі виявився розбитим, причому, судячи з усього, давно.

- Взагалі ця коробка нагадує КПП з лінійки моделей російського виробника ВАЗ.
- Але, в ній є суттєві відмінності.
- Так приміром, на виробі українських виробників встановлена значно потужніша вилка.

- Та й встановлена вона дещо інакше.
- Проте, після того, як ми розібрали цю коробку, виявилося, що вона має зовсім іншу будову.

- В той час, коли на багатьох моделях коробки встановлюються приблизно однакової конструкції, за винятком якихось своїх незначних особливостей.
- В даній конструкції Деу Сенс такою відмінністю є вилка, вірніше її конструкція, що дозволяє виконувати перемикання на п'яту передачу і на задню також.

- Внизу корпусу коробки ми дійсно побачили дивні сліди, які свідчать про те, що там і справді щось било і тріщало під час роботи пристрою.
- Проте розібрати коробку нам відразу не вдалося, оскільки після того, як ми викрутили болти, витягнути блок шестерень нам не вдавалося.
- І лише після того, як ми підділи його трохи викруткою.

- А також взявши рукою за вал блоку шестерень, нам вдалося розворушити всю конструкцію.

- В результаті блок шестерень разом з механізмом вибору передач легко вдалося вийняти з корпусу.

- При зовнішньому огляді виявилося, що блок шестерень на первинному валу знаходиться у відмінному стані і слідів зносу ніде не видно.
- А ось такий же блок на вторинному валу і сам диференціал зокрема, виглядає жахливо.
- Там самі зуби мають множинні сліди пошкоджень.

- Його нижня шестерня практично повністю прийшла в непридатність.
- Тому ставимо цей вал у вертикальне положення і приступаємо до розбирання, щоб дістати пошкоджену шестерню і замінити на нову.
- На вторинному валу всі практично шестерні надіті за допомогою голчастих підшипників одинарних широких і подвійних спарених з капроновими кільцями.

- Потім знімаємо шайбу першої передачі.

- Далі знімаємо шестерню першої передачі.

- Після неї на валу знову встановлена шайба регулювальна та стопорне кільце.
- І за ними знімаємо всі інші шестерні з підшипниками, синхронізаторами, шайбами і кільцями.
- Всі їх акуратно розкладаємо у тому ж порядку, що і знімаємо, щоб потім при складанні не переплутати цей порядок.

- Отже, ще раз уважно оглядаємо стан всіх шестерень, особливо тих передач, що вибивало при експлуатації.
- І при виявленні зносу зубів міняємо на нові шестерні.

- Після цього також уважно оглядаємо і перевіряємо на наявність люфтів планетарку з диференціалом КПП Деу Сенс.

- В результаті ми виявили, що пошкоджена шестерня першої передачі.
- Крім того, посипалися деякі голчасті підшипники і всі їх сухарики потрапили в корпус коробки, що створювало своєрідний тріск і шум при роботі.
- Підтвердженням цьому є чимала кількість осколків і шматочків, як сухариків, так і самих підшипників у корпусі коробки.

- На цьому наше розбирання по суті повністю закінчено.
- І як підсумок цієї роботи виходить, що потрібно міняти вторинний вал коробки.

- Як ми вже бачили, зуби на ньому зовсім покришені.
- Крім того, потребує заміни і муфта з-за задньої передачі.

- А також ще доведеться замінити саму шестерню задньої передачі.

- Наявність шматочків розламаних підшипників та їх сухарики потрапили між шестернями і все це перешкоджало нормальному входженню їх у зачеплення.
- Саме тому, швидше за все, третя передача після включення і вискакувала.
- А сама по собі шестерня цієї передачі перебуває в нормальному стані.
- Крім всього вище перерахованого вимагає заміни і муфта п'ятої передачі природньо.

- Оскільки з придбанням нових запчастин виникли великі проблеми, то для заміни була придбана коробка б/у від автомобіля «Таврія», що випускається тим же автозаводом ЗАЗ.
- Вона практично ідентична, але має свої певні відмінності, як і на інших автомобілях.
- Перш за все, ми виявили, що в придбаній КПП шайба, що встановлюється під шестернею п'ятої передачі, має дещо відмінну від круглої форму.

Але це, на нашу думку, навіть краще, оскільки вона не зможе повністю закрити підшипник і тому він завжди буде купатися в маслі.
- А так, блок шестерень тут абсолютно ідентичний нашому, за винятком лише шестерні п'ятої передачі.

- Судячи з усього, в КПП з Таврії шестерня задньої передачі перебувала в постійному зачепленні.
- На відміну від нашого Деу Сенс або Шанс.
- Якщо спробувати скласти обидва вала з шестернями, то виходить, що дійсно шестерня п'ятої передачі перебуває в постійному зачепленні.

- В блоці шестерень нашого автомобіля шестерня заднього ходу проходить повз шестерню первинного валу і входить в зачеплення тільки при включенні передачі.

- А в іншому ці дві коробки практично однакові.
- Єдине в них відмінне від аналогічних механізмів інших марок — це порядок розташування або обчислення шестерень на вторинному валу.
- Зазвичай шестерні передач починають відлік знизу – перша, друга і т. д.
- В цих коробках відлік починається навпаки-зверху.
- Крім названих деталей, що підлягають заміні на нашій КПП, виявилося, що потрібно замінити вилку одну, оскільки на ній з обох сторін є глибокі сліди виборки.

- Загалом же, виходячи з положення, що створилося, ми з двох коробок збираємо в результаті одну.
- Дивимося, де яка шестерня, муфта, синхронізатор або інша деталь краще, ту і беремо.
- Все це збираємо на одному вторинному валу, який ми взяли з придбаної коробки.
- При цьому не забуваємо між шестернями одягати кільця і шайби.

- А на муфту одягати крім того ще і стопорне кільце для фіксації.
- В кінці одягаємо першої передачі шестерню з широким цільним підшипником, а зверху на неї кладемо шайбу.

І на цьому блок шестерень на вторинному валу вважається зібраним.
Після цього, корпус коробки всередині ретельно промиваємо і вичищаємо від бруду і сторонніх часток.

- Втім, як і всі шестерні, а також інші деталі перед установкою.
- Дуже здорово, коли є можливість за допомогою компресора видути весь бруд з найнедоступніших місць.

- Після всього цього раптом виявилося, що розмір внутрішньої обойми підшипника на вторинному валу від Деу Сенс становить 34мм.
- А точно такий же підшипник на вторинному валу має розмір 35 мм

- Хотіли його відразу спресувати з валу, але потім виявилося, що внутрішній діаметр у нього становить 24 мм, в той час, як підшипник первинного валу у нас має 25 мм

- Тому сенсу спресовувати немає.
- Зате тепер потрібно випрессувати підшипники на одному, і на іншому диференціалі коробок та поміняти їх місцями.

- Тому, добре, якщо ще не встановлена планетарка.
- Якщо ж встигли встановити до цього, то доведеться знімати і потім все починати знову.
- Отже, зібрали ми нарешті весь агрегат.
- Потрібно відзначити, що під механізмом вибору передач встановлюється спеціально невеликий магніт для збору металевої стружки і пилу.

- І тепер чітко видно різницю в первинних валах цих двох коробок перемикання передач.

- В нашому випадку тепер добре видно, що шестерня заднього ходу буде знаходитися в постійному зачепленні з первинним валом.
- Але, це і добре.
- Тому, що тепер при включенні задньої передачі шестерні не потрібно буде бігати і шукати на валу її шестерню для зачеплення.
- Тому ми вважаємо, що з таким валом задня передача стане включатися ще краще.
- Також з'ясувалося, що передаточне число шестерень п'ятої передачі автомобіля Деу Сенс і Таврії абсолютно різне.
- Зумовлено це різними розмірами шестерень, як однієї, так і іншої.
- Тому про ніяку взаємозамінність тут мова йти не може.
- У зв'язку з цим ставимо в нашу коробку пару шестерень п'ятої передачі з коробки Таврії.

- Після цього збираємо всю КПП нашу остаточно і перевіряємо роботу всього механізму.

- Для цього просто за привід пробуємо виконати перемикання всіх передач.
- Якщо все працює нормально, отже можна ставити на місце кришку і після цього встановлювати зібрану КПП на автомобіль.
- На цьому нашу розповідь про самостійний ремонт КПП на Деу Сенс або ЗАЗ Шанс закінчено.