Характер функціонування автомобільного двигуна внутрішнього згоряння є таким, що йому в обов'язковому порядку потрібне примусове охолодження.
Це викликано тим, що в кривошипно-шатунного механізмі агрегату постійно відбувається рух поршнів по гільзам циліндрів.
Вони викликають нагрівання стінок, як одного пристрою, так і іншого. Крім того, відбувається тертя і інших деталей.
І нарешті, саме головне – це горіння паливної суміші в камерах згоряння, відхід і рух гарячих газів.
Все це разом пов'язане неминуче викликає нагрівання двигуна до високих температур.
І якщо не здійснювати його охолодження, то дуже швидко такий силовий агрегат може вийти з ладу.
Автомобіль Чері Амулет, виробництва одного з автомобільних гігантів Піднебесної Chery Automobile, за всі роки його випуску комплектувався двигунами об'ємом 1,5 і 1,6 літра.
Це надійні в цілому мотори, які також мають свою систему охолодження і вентиляції.
Однак, для того, щоб ця система функціонувала так, як це було задумано її винахідниками, будь-який власник автомобіля повинен знати її будову і роботу, а також особливості експлуатації.
Тільки тоді можна знати, коли і як правильно здійснювати заміну росходників цієї системи, а також знати особливості її обслуговування та діагностики.
Вивчаємо і діагностуємо самостійно систему охолодження Chery Amulet
У цій статті ми розповімо про загальну будову і принцип дії системи охолодження двигуна Чері Амулет.

- Крім того, ми розповімо, як уникнути ряду найпоширеніших несправностей цієї системи, а також навчитися самостійно її перевіряти і діагностувати.
- На автомобілі Чері Амулет встановлена проста герметичного типу система охолодження двигуна.

- Як і у багатьох автомобілів, на нашому авто дана система має два контури, іншими словами це мале і велике коло.
- До складу малого кола системи входить розширювальний бачок.


- Його основним завданням є прокачування по всій системі, і по малому колу зокрема, охолоджуючої рідини – тосола.
- Також в мале коло входить корпус термостата, в якому розташований спеціальний клапан або термостат.

- Клапан термостата при нагріванні охолоджуючої рідини відкривається, пропускаючи рідину в патрубок, а при охолодженні навпаки – закривається, перешкоджаючи тим самим проходженню рідини.
- Циркуляція охолоджуючої рідини по малому колу двигуна Чері Амулет здійснюється наступним чином:
- Помпа або водяний насос продавлює охолоджуючу рідину з лівого боку двигуна, якщо дивитися на машину спереду, на правий в корпус термостата.

Далі по тонкому шлангу рідина потрапляє в розширювальний бачок автомобіля.

- Крім того, від термостата відходить також труба трохи більшого діаметру, по якій охолоджуюча рідина потрапляє і на радіатор пічки або опалювача салону.
- Там, пройшовши через радіатор, рідина повертається до термостата і по шлангу знову повертається до помпи.
- І після цього знову повертається, і проходить по новому колу. Він і називається, якраз малим кругом.
- В процесі такої циркуляції тосол поступово нагрівається, оскільки двигун в цей час працює.
- І коли температура тосола досягає певного рівня, він вже не в змозі охолодити двигун.
- А ми пам'ятаємо, що клапан термостата при нагріванні відкривається. Тому термостат також нагрівається і його клапан відкривається.
- В результаті охолоджуюча рідина спрямовується по більш товстому патрубку.

- А цей патрубок веде до основного радіатора примусового або природного охолодження двигуна.
- Тут у процесі руху рідина охолоджується під впливом потоків свіжого повітря, що обдувають радіатор.
- У тому випадку, коли автомобіль не рухається, таку функцію виконує вентилятор, примусово охолоджуючи рідину в радіаторі.
- З основного радіатора тосол по патрубку повертається знову до помпи. В результаті ми отримуємо велике коло охолодження двигуна.
- Тосол в цей момент циркулює по малому і по великому колу.
- Коли рідина в результаті проходження по великому колу охолоджується в достатній мірі, клапан термостата знову спрацьовує і закриває доступ охолоджуючої рідини до великого кола.
- Вона в підсумку знову циркулює тільки по малому колу. Далі все повторюється знову.
- Таким ось чином і функціонує система охолодження двигуна. У неї входить 8 літрів охолоджуючої рідини.
- Сьогодні, в якості такої рідини використовують антифриз або тосол, що в принципі одне і теж.
- І в сучасних двигунах використовують не просто антифриз, а з певними присадками.
- Робиться це для того, щоб уникнути внутрішніх окислень у всіх пристроях системи.
- Тому, в інструкції кожного автомобіля зазначено, який тип антифризу необхідно використовувати конкретно в цьому авто, з яким пакетом присадок.
- Тепер, що стосується закритого або герметичного типу системи охолодження.
- Цілком зрозуміло, що є автолюбителі, які не знають, чому використовується саме такий тип.
- Справа в тому, що в герметичній системі легше створювати певний тиск, оскільки при нагріванні рідина має властивість розширюватися.
- А це в свою чергу підвищує температуру її закипання.
- Тому не запускайте двигун при відкритій кришці розширювального бачка Чері Амулет, оскільки охолоджуюча рідина в системі закипить набагато швидше.
- Тут же відразу пояснюється частково і роль розширювального бачка в системі.
- Як правило, він приблизно наполовину заповнений завжди рідиною.
- При нагріванні остання розширюється і в системі створюється тиск.
- Саме тому рідина знаходить в розширювальному бачку вільне місце і рівень її підвищується.
- Це в свою чергу запобігає пориву шланг і патрубків.
- Однак, друга половина розширювального бачка не може бути порожньою. В ній знаходиться повітря.
- Саме воно і створює тиск в системі, коли рівень рідини підвищується.
- Але в такому випадку в певний момент може статися розрив бачка або інших слабких частин системи.
- Щоб цього не сталося, в розширювальному бачку кришка його має спеціальний клапан.

- Цей клапан подвійної дії і являє собою мембрану, яку знизу підтискає сильна пружина, а зверху набагато слабкіше пружина.
- В результаті, коли тиск в бачку піднімається, він тисне на мембрану клапана знизу.
- Долає зусилля утримуючої її в закритому положенні пружини, і клапан відкривається.
- У цей момент відбувається скидання повітря в атмосферу.
- Саме завдяки цьому ніяких поривів системи не відбувається, оскільки з відходом повітря в системі падає тиск.
- Коли ж антифриз остигає, він стискається, і рівень його в бачку відповідно падає.
- Велика пружина знову тисне на мембрану і закриває клапан.
- І в цей момент там або в інших патрубках може виникнути вакуум, вірніше брак повітря в системі.
- Тоді стінки багатьох шланг і патрубків можуть просто стиснутися. Точно такий ефект відбувається в порожній пластиковій і закритій пляшці.
- Але цього не відбувається, скажете ви. І будете праві.
- Запобігти цьому небажаному ефекту допомагає маленька пружина в кришці розширювального бачка.
- Коли охолоджуюча рідина остигає, тиск в системі падає і рівень її в бачку відповідно знижується.
- Велика пружина перестає тиснути на клапан кришки і в цей момент починає працювати маленька пружина, яка відкриває клапан в зворотний бік.
- Це дає можливість захопити в бачок нову порцію повітря з підкапотного простору автомобіля.
- Все б нічого, якби не одне «але». В системі охолодження двигуна Чері Амулет є один недолік пов'язаний з конструкцією розширювального бачка.
- Справа в тому, що він сам по собі розрахований всього на 1,5 літра приблизно. Крім того, всередині цього бачка вбудований ще один бачок.

- В одному знаходиться антифриз, а в іншому-повітря. В результаті відстань між мінімальним рівнем і максимальним дуже невелике.
- В новому двигуні цього цілком достатньо, але тільки-но в системі збереться навіть невелика кількість осаду і бруду, як розширювальний бачок починає «випльовувати» антифриз.
- Такому ефекту сприяє ще й конструкція самої кришки. Вона вкручується всередину бачка, і мембрана клапана знаходиться всередині корпусу.
- Невеликий обсяг його призводить до того, що при нагріванні антифризу рівень в бачку швидко досягає пробки і її мембрана практично завжди перебуває в гарячій рідині.
- Така ситуація сприяє тому, що дуже швидко мембрана втрачає свою еластичність.
- А тому вона погано утримує клапан і назовні замість повітря частіше вихлюпується гарячий антифриз.
- Таке положення явно не може влаштувати тих, хто часто і багато експлуатує автомобіль Чері Амулет.
- До таких відносимося і ми.
- А тому прийняли рішення замінити оригінальний розширювальний бачок на його аналог, але більшого розміру.

- Крім того, у цього бачка немає ніяких перегородок, а кришка розташована на невеликій шийці, що знаходиться зверху корпусу.
- Сам же клапан кришки цієї розрахований на рівень тиску дещо більший, ніж в оригінальному пристрої.
- Головне, при підборі аналогового бачка – це його якість виготовлення.
- Але, як виявилося, у цих двох бачках є істотна різниця в будові контролю за рівнем рідини.
- Так в рідному оригінальному бачку два дроти від роз'єму йдуть через весь бачок зверху і до низу.
- Охолоджуюча рідина є провідником електричного струму, а значить має опір.
- Два контакти, які знаходяться в цій рідини між собою не замикаються, і лампочка на панелі приладів не горить.
- Але, як тільки рівень рідини падає нижче допустимого, контакти між собою в результаті замикаються, оскільки опір між ними відсутній, і лампочка в салоні загорається.

- Багато хто думає, що це сигнал водієві про перегрів двигуна.
- Насправді ця лампочка сигналізує про те, що рівень охолоджуючої рідини впав нижче допустимого і потрібно вживати заходів.
- Конструктори задумали такий принцип роботи з тією метою, щоб можна було своєчасно попередити водія про те, що в його двигуні мало охолоджуючої рідини.
- Тим самим запобігти можливому перегріву силового агрегату.
- В бачку, який ми встановили, а це бачок від автомобіля ВАЗ, система влаштована зовсім навпаки.
- Вона влаштована за принципом поплавка. Тобто, на кінці датчика є поплавок, який при наявності рідини в бачку піднімається вгору. А там встановлений магніт, через який замикаються контакти і на панелі приладів горить лампочка, що сигналізує про те, що у вас все в порядку в системі охолодження, рівень рідини в ній нормальний.
- Але, як тільки цей рівень знижується нижче допустимого рівня, поплавок відповідно падає і магніт вгорі не спрацьовує.
- А тому контакти датчика розмикаються і лампочка на панелі приладів гасне. Тобто, коли лампочка горить – це добре, все в порядку.
- Якщо ж вона згасла – в системі охолодження автомобіля проблеми.
- На перший погляд система начебто дещо незвична. Але, з іншого боку дуже навіть зручна.
- Справа в тому, що з оригінального бачка повністю злити рідину практично неможливо в силу особливостей його конструкції.
- Отже, навіть якщо рівень рідини в системі і впаде нижче допустимого, то лампочка в салоні все одно буде горіти.
- В такому випадку дуже легко допустити перегрів двигуна. В аналоговому ж бачку таке положення неможливе.
- Просто там поплавок впав і лампочка згасла. А причина може бути не тільки у зниженні рівня рідини, але і в пошкодженні проводки, наприклад, або сама лампочка може перегоріти.
- У будь-якому випадку ви будете шукати причину, чому вона згасла.
- Іншими словами, вся система охолодження даного автомобіля влаштована досить розумно, але ось недолік конструкції її розширювального бачка все це псує.
- Оскільки оповіщення про неполадки тут дуже погане саме через нього. Але, виявляється, що такого типу бачок встановлений далеко не на одній даній моделі.
- А власники інших, більш дорогих авто, просто щороку замінюють такий бачок і встановлюють новий.
- В результаті система оповіщення у них функціонує практично нормально.
- Ми пішли по іншому шляху і просто замінили його на інший, з більш якісною конструкцією.
- Розумні і уважні власники можуть нам на це все заперечити, звертаючи нашу увагу на те, що на приладовій дошці будь-якого авто, Чері Амулет не виняток, розташований ще і манометр датчика температури.
- Так от, його стрілка нам завжди покаже критичну температуру, перейшовши до червоного, а потім і в сам червоний сектор.
- В інших автомобілях це може бути і так, тільки не на цьому.
- Переконатися в цьому нам довелося після заміни датчика температури, який встановлений за корпусом термостата.

- А суть в тому, що в основній своїй масі ці датчики реалізуються підробленими.
- В оригінальному датчику встановлено дорогий радіоелемент, за допомогою якого і відбувається вимірювання температури охолоджуючої рідини.
- Крім того, в цьому датчику є три контакти, один з яких – це маса, другий йде на манометр, розташований на панелі приладів, а третій підводить до блоку управління або «мізкам».
- І там, і там по ідеї повинні бути одні й ті ж показники температури антифризу.
- Але вся проблема і полягає в тому, що досягти цього практично неможливо.
- В результаті на манометрі у вас одна температура, а блок управління отримує свою інформацію.
- Ось ця інформація і є найголовнішою.
- Справа в тому, що блок управління, отримавши сигнал від датчика температури, коригує роботу всіх інших пристроїв і систем автомобіля (запалювання, склад паливної суміші тощо).
- Іншими словами, від одержуваного показника температури повністю залежить подальша робота двигуна.
- Але, в датчиках, які реалізуються, причому практично скрізь, цього радіоелемента просто немає.
- Замість нього між контактами датчика встановлена тонка металева нитка. Швидше за все, вона виготовлена з вольфраму.
- Запаяна вона в смолу і за своїм складом при замиканні контактів датчика, показує приблизно середнє положення стрілки на манометрі.
- Саме тому ви ніколи не зможете з цього манометру точно визначити, яка ж температура у вас насправді охолоджуючої рідини і чи не кипить ще двигун.
- Єдиним порятунком і виходом з цього положення буде придбання цього датчика тільки в офіційних дилерів і за каталожним VIN-номером.
- Тільки таким способом ви зможете вберегти себе від придбання явної підробки.
- В добавок до всього вище сказаного, в системі охолодження даного автомобіля конструктори допустили ще один прикрий промах.
- А вся справа в тому, що пластмасова частина основного радіатора, та, де до нього підходить патрубок від термостата, розташована точно напроти зазору між лівою фарою і краєм фальшрешітки радіатора.

- На перший погляд, начебто в цьому немає нічого особливого. Але, ми також раніше так вважали рівно до одного випадку.
- В дорозі під час руху стрілка манометра датчика температури розташовувалася в середній третині його шкали і все начебто працювало в штатному режимі.
- Але, коли ми включили пічку для обігріву салону, то з неї замість гарячого повітря стало надходити все більш і більш холодне повітря.
- І тільки потім, вже в гаражі, ми виявили, що патрубок в пластмасовій частині радіатора був розірваний.
- Тосол, ясна річ, весь витік, двигун перегрівся. Але, лампочка рівня рідини нам з цілком зрозумілих причин нічого не показала.
- А ось манометр датчика не спрацював з тієї причини, що в зазначений зазор між рещіткою і фарою під час руху надходило холодне повітря.
- Воно обдувало частину патрубка, термостат і сам корпус датчика.
- В системі охолодження рідина циркулювала лише по малому колу, клапан термостата двигуна Чері Амулет після її закипання відкрився.
- Але, оскільки холодне повітря потрапляло під час руху саме в патрубок і по ньому проходило до датчика температури, той звичайно не спрацьовував.
- Він показував на манометрі цілком нормальну температуру.
- В результаті клапан термостата у нас практично розплавився, а двигун отримав перегрів.
- Тому заміна розширювача виявилася найоптимальнішим рішенням, що дало можливість позбутися від усіх негативних моментів і виникнення можливих неприємних наслідків.
- Ну і тепер, як можна самостійно перевірити справність системи охолодження вашого двигуна.
- Перш за все, потрібно знати, що вона ніколи не перевіряється при відкритій кришці розширювального бачка.
- Той, хто це робить, а такі фокуси бувають і на СТО, намагається вас обдурити, щоб здерти побільше грошей, або насправді не є професіоналом в цьому питанні.
- Значить, саму перевірку починаємо з запуску двигуна при закритій кришці розширювача. Перед цим перевіряємо рівень антифризу в бачку.
- Він повинен бути середнім, оскільки до максимального рівня намагайтеся ніколи не заливати.
- Крім того, потрібно знати, що стрілка манометра датчика температури починає зрушуватися з місця при температурі рідини 45 градусів.
- Тому запустили двигун, почекали поки він прогріється.
- Це можна перевірити рукою, спробувавши сам корпус двигуна.
- Потім, багато автолюбителів пробують рукою нагрівання патрубка, що йде від термостата до великого радіатора.

- При цьому пробують в місці недалеко від термостата.
- Як правило, цей патрубок стає гарячим ще в той момент, коли сам силовий агрегат прогрітий ще недостатньо сильно.
- І тут допускається одна з основних помилок.
- Виявивши таке положення багато хто робить висновок, що вийшов з ладу термостат і починають його міняти.
- Насправді це зовсім не так, оскільки патрубок нагрівається від корпусу термостата.
- А останній нагрівається від двигуна, до якого він примикає.
- Насправді ж перевіряти потрібно зовсім не за цією ознакою.
- Дайте прогрітися двигуну приблизно до 70-80 градусів за показаннями стрілки манометра датчика.
- Після цього перевірте рукою корпус самого радіатора зверху.

- При цьому, будьте обережні і не суньте руки в виріз для вентиляторів, оскільки вони можуть у будь-який момент включитися.
- Пробуємо радіатор зверху і з правого кута, якщо дивитися на автомобіль спереду, корпус може бути теплим, але не гарячим.
- Крім того, спробуйте корпус радіатора ще посередині і в протилежному кутку. Чим далі, тим він повинен бути холоднішим.
- І найголовніше - перевірте радіатор знизу за його решіткою.

- Тут він повинен бути холодним. Нагріватися радіатор почне після досягнення рідиною температури 87 градусів.
- При цій температурі відкриється клапан термостата, рідина піде по великому колу, потрапить в радіатор і відповідно він почне нагріватися.
- Якщо ж двигун ще не нагрівся до потрібного рівня, а радіатор вже теплий, то це може свідчити тільки про те, що термостат Чері Амулет несправний.
- Якщо ж температура рідини вже понад 87 градусів, антифриз практично закипає і вихлюпується з розширювального бачка, а радіатор в цей час холодний, то це говорить про те, що термостат заклинив і його клапан просто не відкривається.
- При цьому можуть включитися і вентилятори, але тосол все одно буде циркулювати тільки по малому колу.
- Мало того, за допомогою системи охолодження можна перевірити також пробита прокладка ГБЦ чи ні.
- При цьому, правильно робити це при закритій кришці розширювального бачка. Зручно це робити, коли корпус бачка прозорий.
- Тоді можна, підсвітивши ліхтариком або просто так побачити, вирує в ньому рідина при збільшенні обертів або при відкритті дросельної заслонки.
- При цьому не потрібно чекати, щоб двигун добре прогрівся, досить прогріти його зовсім небагато.
- Якщо ж рідина при відкритті дроселя знаходиться в спокійному стані в бачку, значить прокладка не пробита.
- Якщо ви прочитали цю статтю, то тепер можете самостійно перевіряти систему охолодження двигуна свого авто.
- Не потрібно для цього їхати до механіка або довіряти це робити особам з сумнівними знаннями в цій галузі.
- Крім того, ви можете самостійно виконувати і діагностику цієї системи.
- Для цього достатньо придбати в магазині адаптер ELM327 Bluetooth версії 1,5 за допомогою якого можна без особливих проблем підключиться до машини практично через будь-який наявний у вас гаджет і виконати самостійно діагностику.
- Сам адаптер коштує зовсім недорого, але купивши його, ви заощадите купу грошей, плюс до всього завжди будете спокійні за систему охолодження силового агрегату свого авто.
- На цьому нашу розповідь про самостійне вивчення, ремонт, перевірку та діагностику системи охолодження двигуна Чері Амулет закінчено.